MENY

Fisk

Fisk inneholder mange viktige næringsstoffer som protein, flerumettet fett, selen og jod. Fisk er faktisk vår viktigste kilde til jod i kostholdet.


Torsk

Torsk er en meget mager fisk, med under 1 % fett i kjøttet. Leveren, derimot, er meget fettrik. Den inneholder store mengder flerumettet fett, deriblant omega-3 fettsyrer, samt vitamin A og D. Fettet fra leveren kalles også tran.

Vi skiller mellom to hovedtyper av torsk: kysttorsken, som lever ved bunnen på grunt vann langs kysten, og skrei, den norsk-arktiske torsken som har sitt oppvekstområde i Barentshavet og senere kommer inn til norskekysten som gytemoden torsk.

Forbruket av torsk har økt de siste årene, om enn ikke like mye som laksen. Det mest populære produktet er panert torsk.

Laks

Laks er kanskje den mest anvendelige fiskesorten. Den kan brukes både rå (som i sushi), kokt, stekt eller grillet. Laks er rik på flerumettet fett, deriblant omega-3 fettsyrer. I motsetning til torsken, er fettet fordelt over hele fisken. Forbruket av laks har økt de siste årene, og det mest populære produktet er fryst filet.

Kveite

Kveite heter også Hippoglossus hippoglossus og er en flat beinfisk i flyndrefamilien. Den har lange tradisjoner i Norge, noe som bekreftes av helleristninger langs kysten. Den kalles også hellefisk, av det norrøne navnet for hellig fisk.

Kveita er per definisjon en fet fiskeart. Kjøttet i seg selv er relativt magert, fordi mer enn halvparten av fettet er lagret i en rand langs finnene. I Norge er det tradisjon for å fjerne fettranden, mens japanere ofte betrakter den som en delikatesse som spises sammen med de rå fiskebitene. Hovedsesongen for kveitemiddager er i desember.

Jod

Visste du at fisk er den beste naturlige kilden til jod i det norske kostholdet? Jod er nødvendig for at kroppen skal kunne lage hormonene trijodtyronin (T3) og tyroxin (T4). Hormonene lages i skjoldbruskkjertelen (thyroidea). Jod er viktig for menneskets stoffskifte (metabolisme), normal kognitiv funksjon, hud og sentralnervesystem.