‌
‌
‌
‌
‌
Fra venstre: Irene Wegner Adolfsen - leder for markedsavdelingen, Elisabeth Hurum - fagleder for ernæring- og bærekraft, Christian Seberg - leder team meieri, Usman Ahmad Mushtaq - Statssekretær Helse- og omsorgsdepartementetFra venstre: Irene Wegner Adolfsen - leder for markedsavdelingen, Elisabeth Hurum - fagleder for ernæring- og bærekraft, Christian Seberg - leder team meieri, Usman Ahmad Mushtaq - Statssekretær Helse- og omsorgsdepartementet

Fjordland på andreplass i Intensjonsavtalens utmerkelse for lanseringen av Bremykt Mykere

Fjordland var en av tre finalister i Intensjonsavtalens utmerkelser for sunnere produkter på UMAMI-messen i Lillestrøm onsdag 19. mars. Gjennom lanseringen av Bremykt Mykere har Fjordland klart å vri forbruket over til en smørblanding med mindre mettet fett og med det spart 558 tonn mettet fett i markedet siden 2018.

Bremykt er 40 år i år og er nordmenns soleklare favoritt på brødskiva. Med en kombinasjon av meierismør og rapsolje gir ikke Bremykt bare god smak, men også et bredt bruksområde til både brødskiva, matlaging og baking. «Bremykt har vært en folkefavoritt i flere tiår, og med det også en bidragsyter til mettet fett i norsk kosthold. Ved å lansere Bremykt Mykere, en variant med mer rapsolje og mindre meierismør en originalen, har Fjordland klart å vri forbruket over til en folkefavoritt med mindre mettet fett. Bremykt Mykere har vokst for hvert år og utgjør nå hele 40% av Bremykt-salget totalt», sier leder for markedsavdelingen, Irene Wegner Adolfsen.

«Mange som jobber i bransjen vet at det ikke er enkelt å vri forbruket over til et annet alternativ, men det har vi klart gjennom å levere på flere forbrukerfordeler; et produkt som smaker like godt, er enda mer smøremyk og med mindre mettet fett», sier leder team meieri Christian Seberg.

«Vi vet at nordmenns inntak av mettet fett fortsatt er for høyt, samtidig som aksepten for mettet fett ser ut til å øke blant befolkningen. Volumtall fra melk.no viser også en dreining mot mer fete meieriprodukter i markedet. Med dette bakteppet kan arbeidet med å redusere mettet fett fortsette å være en stor jobb fremover, og endringer på store volumprodukter kan være av stor betydning. Bremykt Mykere er et godt eksempel på hvordan vi klarer å møte forbrukerens behov, samtidig som vi beveger oss i riktig retning med folkehelsearbeidet», sier fagleder for ernæring- og bærekraft, Elisabeth Hurum.

Fra venstre: Elisabeth Hurum - fagleder for ernæring- og bærekraft, Christian Seberg - leder team meieriFra venstre: Elisabeth Hurum - fagleder for ernæring- og bærekraft, Christian Seberg - leder team meieri

Fjordland har vært med i Intensjonsavtalen siden starten i 2015, og har jobbet systematisk med ernæring i mange år før dette. Det er ikke mange aktører som jobber med alle innsatsområdene i avtalen, men for Fjordland er både #mer av og #mindre av- områdene relevante for den totale produktporteføljen. Vi stakk ikke av med den gjeveste prisen i år, men denne finaleplassen anerkjenner vårt engasjement for ernæring, samt vår evne til å levere produkter som møter kundenes og forbrukernes behov. Det gir også en stor motivasjon for det viktige folkehelsearbeidet videre. Vi vil fortsette å jobbe med å levere produkter som treffer markedet og som kan gjøre en forskjell.

Bakgrunnsbilde for Bremykt Mykere

Bremykt Mykere

Bremykt Mykere inneholder mer rapsolje enn Bremykt Original som gjør den enda mer smøremyk rett fra kjøleskapet. Les mer på bremykt.no
Fjordland logo

Aktuelt

  • Produkter
  • Oppskrifter
  • Bærekraft
  • Om Fjordland
  • Artikler

Fjordland

  • Kontakt oss
  • Kontaktskjema
  • Reklamasjon
  • Vil du jobbe hos oss?
  • Fjordlands mediebank
  • Presse

Proff og Bedrift

  • Fjordland Proff
  • Ajour
  • TINE Partner
Fjordland logo
PersonvernerklæringInformasjonskapslerÅpenhetsloven
Meld deg på vårt nyhetsbrevFjordland FacebookFjordland InstagramFjordland Youtube