Personvernerklæring for forbrukerhenvendelser

Vi jobber hele tiden for å gi deg gode brukeropplevelser. For å få til dette samler vi inn informasjon om brukermønster og persondata. På denne siden vil du finne all informasjon om hvordan vi behandler denne dataen og hvordan du som forbruker kan få tilgang til, endre eller slette informasjon om deg.

Når du henvender deg til oss og går inn som bruker på nettstedet www.fjordland.no godtar du vilkårene nedenfor. Innholdet i ansvarserklæringen kan endres løpende. Du bør derfor lese igjennom erklæringen når du besøker nettstedet neste gang.

Personopplysninger

Forbrukersenteret innhenter informasjon du frivillig gir oss når du bruker tjenestene våre, f.eks når du registrerer en reklamasjon eller tar kontakt via nettsider eller telefon. Informasjonen trenger vi for at vi skal kunne behandle saken din og gi deg best mulig service. Vi oppfordrer til å ikke gi helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon såfremt det ikke er helt nødvendig for saksbehandlingen.

I vårt saksbehandlingssystem registrerer vi:

- Hva saken omhandler
- Kontaktinformasjon: navn, etternavn, adresse, postnummer, poststed, telefonnummer og e-postadresse.
- Finansiell informasjon: for å kunne utbetale refusjon ved reklamasjoner trenger vi ditt bankkontonummer.
- Fra nettleseren eller enheten din: Visse opplysninger innhentes av de fleste nettlesere eller automatisk gjennom enheten din, som f.eks. IP-adresse, type enhet, språk og hvilken nettleser du bruker. Vi bruker denne informasjonen for å være sikre på at tjenestene våre fungerer som de skal samt forståelse av brukeratferd på sidene våre.

For mer informasjon om hvordan vi benytter informasjonskapsler, kan du lese våre retningslinjer for informasjonskapsler.

Hva bruker vi dine personopplysninger til?

Vi behandler dine personopplysninger med formål om å gi best mulig saksbehandling.

Markedsføring

Vi vil ikke benytte lagret informasjon til bruk i markedsføring

Innhold og tjenester fra eksterne leverandører

Nettstedet kan benytte seg av lenker til, og tjenester fra, eksterne nettsteder som ikke er eid eller kontrollert av Fjordland AS. Selskapet påberoper seg ikke ansvar for innhold, retningslinjer for personvern eller annet relatert til disse eksterne kildene.

Hvor lenge tar vi vare på dine opplysninger?

Fjordland AS vil slette personopplysningene ett år etter at saken først ble registrert, eller når du ber oss slette opplysningene ved å kontakte oss som forklart nedenfor.

Alternativt til sletting, kan Fjordland AS fjerne identifiserende opplysninger fra personopplysningene, slik at opplysningene ikke lenger kan knyttes til deg (anonymisering). Slik anonym informasjon kan Fjordland AS bruke i sitt erfaringsarkiv og for å utarbeide analyser og statistikk, for å tilpasse og utvikle Fjordland ASs markedsføring og produkter i forhold til forbrukernes ønske og behov.

Personopplysningene vil lagres på våre egne servere og hos skytjeneste-leverandører som støtter norsk personopplysningslov (GDPR). Fjordland AS overleverer ikke personopplysningene dine til andre tredje parter med mindre du har samtykket til det.

Hvordan kontakte oss

Vennligst kontakt oss dersom du har noen spørsmål eller kommentarer om vår personvernpraksis, datalagringsvilkår eller personvernerklæring.

Du kan kontakte oss på følgende måter:

E-post: personvern@fjordland.no 
Forbrukersenteret: 22 97 49 00  

Her vil du kunne få hjelp til å be om innsyn i, få utlevert, korrigert eller slettet personopplysninger som er lagret om deg. Du kan på samme måte protestere mot, kreve begrensning av eller trekke tilbake samtykke til behandlingen av personopplysninger. For øvrig har du mulighet til å klage over behandlingen av personopplysninger til Datatilsynet.

Dine rettigheter

Du kan etterspørre informasjon om opphavet, omfanget og mottakere av de lagrede opplysningene samt grunnen til at de er lagret. Du har rett til å be oss om å korrigere, fullføre eller slette dine personopplysninger og overføre disse til en annen organisasjon. Du har rett til å be om ytterligere informasjon vedrørende håndteringen av dine personopplysninger. Du har også rett til å protestere på vår behandling av opplysningene dine der vi har bedt om samtykke til å behandle opplysninger om deg og rett til å trekke dette samtykket tilbake. Du har rett til å levere en klage til tilsynsmyndighetene som er Datatilsynet.

Det finnes noen unntak for disse rettighetene. For eksempel kan vi, i enkelte tilfeller, nekte deg tilgang til personopplysninger dersom dette medfører at du får innsyn i personopplysninger til en annen person, eller om vi er juridisk forhindret i å utlevere slike opplysninger. I noen tilfeller kan vi beholde opplysninger selv etter at du har trukket tilbake samtykket.