
Q&A - Lansering av nytt design
Her er typiske spørsmål og svar om Fjordland og lansering av nytt design. Oppdatert 10.01.2025.
Design
Q: Hvorfor har dere valgt å endre designet?
A: Fjordland forenkler folks hverdag og tilbyr norskprodusert ferdigretter. Nå lanserer vi helt nytt design på alle våre produkter. Hele Fjordlandporteføljen får en grønn innpakning og Fossekallen blir gjennomgangsfigur på alle produktene. Dette gjør det enklere å finne Fjordland i butikken og velge akkurat det produktet du ønsker.
Q: Hvorfor har dere valgt fargen grønn?
A: Fjordland forenkler folks hverdag og tilbyr norskproduserte ferdigretter. Nå lanserer vi helt nytt design på alle våre produkter. Vi har valgt å gjøre hele Fjordlandporteføljen grønn, og bruker Fossekallen som gjennomgangsfigur på alle produkter. Dette er en farge som harmoniserer godt med de andre fargene i paletten vår og er allerede brukt på enkelte av våre mest solgte produkter. Endringene i designet vil gjøre det enklere for forbrukere å finne Fjordland i butikken og velge akkurat det produktet som de ønsker.
Q: Hvorfor bruker dere nasjonalfuglen Fossekallen?
A: Vi har over lang tid jobbet med å utvikle et nytt og fremtidsrettet design som passer for alle produktene til Fjordland. Når folk nå leter etter våre produkter, vil man enkelt kunne se etter den grønne innpakningen og Fossekallen. Grønn er en farge som harmoniserer godt med de andre fargene vi allerede bruker i Fjordland, mens Fossekallen sier noe om den norske opprinnelsen, som vi er stolte av, på en ny og sjarmerende måte. Vi tror kombinasjonen representerer Fjordland på en god måte.
Q: Hvor lenge har dere jobbet med endringen?
A: Fjordland har i over 30 år, produsert ferdigretter som forenkler hverdagen til folk. Vi har over lengre tid jobbet med å utvikle et helt nytt design på alle våre produkter. Når det nye designet nå lanseres vil det være enklere for folk å se hvilke produkter som er fra Fjordland og finne de rettene de ønsker i butikken. Tilbakemeldingene på endringene har vært veldig gode, og vi gleder oss til å få det nye designet ut i butikker over hele Norge.
Q: Hvem har stått for designendringen?
A: Fjordland har hatt et tett og godt samarbeid med Design House på pakningsdesignet, mens Atyp har vært samarbeidspartner på reklamefilmene som er laget for å skape kjennskap til designendringen hos forbruker. Når det nye designet nå lanseres vil det være enklere for folk å se hvilke produkter som er fra Fjordland og finne de rettene de ønsker i butikken.
Q: Er denne endringen en del av en større strategivending?
A: Fjordland har i over 30 år, produsert ferdigretter som forenkler hverdagen til folk. Det skal vi fortsette med. Når vi nå endrer design på alle våre produkter vil vi gjøre det langt enklere for folk å se hvilke produkter som er fra Fjordland og velge de rettene de ønsker i butikken. Selv om vi nå kommer i ny drakt, er innholdet det samme.
Q: Er det andre deler av produktet som endres – for eksempel ingredienser i maten eller funksjonalitet?
A: Fjordland har i over 30 år, produsert ferdigretter som forenkler hverdagen til folk. Når vi nå endrer design på alle våre produkter vil vi gjøre det langt enklere for folk å se hvilke produkter som er fra Fjordland og velge de rettene de ønsker i butikken. Selv om vi nå kommer i ny drakt, er innholdet det samme. Fjordland eies av norske bønder, vi baserer oss på norske råvarer og våre retter produseres på Fjordkjøkken på Jæren. Fjordland har stort fokus på ernæring og har over mange år jobbet med å redusere salt og øke grønnsaksmengden i ferdigrettene våre. Porteføljen vår tilbyr et bredt spekter som gjør det enkelt å spise variert og balansert. Våre ferdigretter er like næringsrike som tilsvarende hjemmelagede retter!
Bærekraft
Q: Hva skjer med eksisterende lager av Fjordland-produkter med dagens design?
A: Fjordland eies av norske bønder og vi baserer oss på norske råvarer. Det er derfor en viktig verdi for oss å unngå svinn i alle ledd. Innfasingen av det nye designet vil derfor skje gradvis, slik at produksjonsanleggene bruker opp emballasje med gammelt design før de går over på ny emballasje. I en overgangsperiode vil man derfor kunne se produkter fra Fjordland i både med nytt og gammelt design i butikkene.
Q: Hvorfor skriver vi ikke lenger at middagen kan spises en ukes tid etter endt holdbarhet?
A: I begynnelsen var det viktig for oss å forklare at maten er trygg å spise etter utgått holdbarhet og ikke lett bedervelig. Teksten om at produktene kan spises i en ukes tid etter endt holdbarhetstid ble innført før Fjordland tok i bruk «ofte god etter». Nå merker vi de fleste produktene med «best før, ofte god etter», med unntak av noen sjømatprodukter som er merket med siste forbruksdag. Forbrukere har de senere årene blitt godt kjent med «Best før, god etter» ettersom det har blitt en utbredt form for merking i bransjen og flere matprodusenter og media har bidratt til folkeopplysning i form av «se, smak, lukt».
Q: Hvorfor skriver vi ikke lenger at maten ikke inneholder konserveringsmiddel?
A: Da Fjordland lanserte Sous Vide var dette noe helt nytt i Norge og vi ønsket å dele med folket at dette var en helt naturlig metode for å bevare holdbarheten uten bruk av konserveringsmidler. Teksten ble satt på for å ufarliggjøre og lære opp. Nå har Fjordland vært på det norske markedet i 30 år, og vi vurderte derfor at tiden var moden for å fjerne teksten. Vi har ikke endret innholdet i produktene våre. Vi tilsetter fremdeles ikke konserveringsmidler, og vi jobber med å holde bruk av andre tilsetningsstoffer på et minimum.